Snel, veilig en flexibel – die eigenschappen kenmerken de tunnelgietbouw. En met een specialist als Hendriks is die bouwmethodiek zelfs voor projecten vanaf 10 woningen al rendabel. Maar de échte kracht ligt in de grote projecten waar optimaal kan worden geprofiteerd van de efficiencyvoordelen. Zo’n project is bijvoorbeeld de Amstel Tower; een 100 meter hoge woontoren met 192 stadsappartementen, 186 hotelkamers en parkeergelegenheid voor 171 auto’s.
Grote uitdaging
Het ontwerp van de woontoren pal naast het Amstelstation is opmerkelijk. De hoge, ranke raampartijen benadrukken het rijzige karakter. Dit wordt speels onderbroken door de uitstekende verdiepingsvloeren met ronde, organische vormen. Zoals te verwachten in een metropool als Amsterdam is de ruimte waarop de Amstel Tower wordt gerealiseerd bescheiden. Dat zorgde tijdens de bouw voor veel gepuzzel op de vierkante meter.
Voor de ruwbouw van de woontoren werd Hendriks benaderd door de aannemer J.P. van Eesteren. Mede door de beperkte ruimte zag het bedrijf zich voor een grote uitdaging gesteld. Een nauwkeurige voorbereiding, strakke uitvoering en optimale beheersing van de logistiek waren dan ook absoluut vereist. Daartoe werden vooraf alle tunnels en steigers door de werkvoorbereiding van Hendriks volledig in 3D uitgewerkt. Alle knelpunten en situaties waren hierdoor vooraf duidelijk. Bovendien kon de veiligheid onder alle omstandigheden worden gegarandeerd.
Opmerkelijke uitdagingen lagen er onder meer bij de gesegmenteerde ronde vloer die gecombineerd wordt met prefab balkons, waarvoor al tijdens de gietbouw voorzieningen nodig waren. De prefab balkons worden daarbij achteraf met spankabels opgehangen en aangegoten. Een uitdagende klus, waar de Hendriks-engineers hun kennis en kunde optimaal op konden inzetten.
5-daagse cyclus
Bij de bouw werden 3 tunnelbekistingen ingezet. Hiermee was een cyclus van 5 dagen per verdieping mogelijk: 4 stortdagen en 1 transportdag. Voor een soepel verloop van de cycli over de 32 verdiepingen, zijn op maat gemaakte steigers geleverd. Hiermee kon ondanks de speciale vorm van het gebouw onder alle omstandigheden veilig worden gewerkt.
Mede dankzij de goede voorbereidingen en de efficiency en flexibiliteit van het tunnelbekistingsproces verliep de ruwbouw zeer soepel. De oplevering van de tunnelgietbouw heeft afgelopen week plaatsgevonden. Vervolgens wordt gestart met de afbouw – de oplevering van de Amstel Tower vindt naar verwachting plaats in het tweede kwartaal van 2018.
Dit project werd gerealiseerd in samenwerking met J.P. van Eesteren en Red Betonbouw.